Å drive seriøs lokalpolitikk er ikke å love i øst og vest, men å foreta prioriteringer blant oppgaver man gjerne skulle ha løst. Oppgavene må tilpasses de økonomiske mulighetene.
I valgavisa i 1995 satte Frogn Arbeiderparti opp en ønskeliste, dvs. en oversikt over noen av de sakene som partiet ikke så seg i stand til å love å løse i løpet av valgperioden, men som det kunne love å ha et våkent øye på når og hvis mulighetene skulle by seg.
Øverst på lista stod ”et fast måltid mat til alle elevene på alle skolene midt på dagen”. Bakgrunnen var ønsket om å sikre de unge skikkelig ernæring, og det faktum at mange elever kommer på skolen uten å ha spist frokost.
Deretter fulgte målsettingen å arbeide for sommerjobb til alle elever i 8. og 9. klasse i Frogn. Et tilsvarende tiltak er gjennomført i en annen norsk kommune.
Kommunikasjonene på tvers og på langs i Frogn kommune har alltid vært dårlige – selv i tider hvor mange busselskaper konkurrerte om det lokale markedet. På partiets liste stod derfor ”regulære ruteforbindelser” som et av ønskemålene. Partiet har forsøkt å finne en løsning som bl.a. inkluderer ”bestillingsdrosjer”, forteller det, men må konstatere at det ikke har ”fått den nødvendige støtte”.
Et annet seiglivet kommunikasjonsmessig problem har vært å få etablert en ordning med matebusser som kan bringe folk fra utkantene til holdeplassene for bussene mellom Drøbak og Oslo. Partiet har tatt opp saken gang på gang uten å få tilslutning til en endelig løsning, men har ikke gitt opp, og fører det opp på lista over ”ønsker”, dvs. saker som vil bli tatt opp når forholdene ligger til rette for det.
En annen sak av tilnærmet samme karakter er ”sjøforbindelse med Oslo”. En sak som er overmoden, og som burde vært løst for lenge siden, men som vil være avhengig av lokalt politisk initiativ og effektiv oppfølging for å få gjennomslag hos kommunikasjonsmyndighetene i Akershus.
Og endelig ønsker partiet seg en løsning på parkeringsproblemene i Drøbak, ikke ved å rydde plass til en bil her og en bil der, men ved å etablere parkeringsplasser ”under fjell i Drøbak” som det står. Hvor og hvordan dette kan virkeliggjøres, står det ikke noe om.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar