Når de skrev stil, var elevene vant til å tumle med ufarlige temaer som en sommerdag, menneskets beste venn og tiøringen forteller, skriver bygdeboka for Frogn, men i 1930 fikk elevene i Drøbak en oppgave av et helt annet slag.
Plutselig ble den harde realiteten fra samfunnet utenfor ikke bare trukket inn i skolestua, men også inn i hjemmene, for elevene fikk i oppgave å skrive stil over temaet ”Arbeidsløs”. Hvordan oppgaven ble mottatt og hvilke reaksjoner den skapte, kunne være interessant å vite, for en del bedre stilte var, som vi vet, av den oppfatningen at arbeidsløsheten mer eller mindre var selvforskyldt, og at enkelte foretrakk trygd framfor arbeid av ren latskap.
Men skolen var øyensynlig i ferd med å få øynene opp for de sosiale realitetene. Elevene måtte forsøke å sette seg inn i hvordan den fattiges hverdag fortonte seg, hvorfor man burde kjøpe norske varer og redegjøre for hvordan de ville utnytte et stykke jord.
Trolig bidro slike oppgaver til å vekke en del elevers sosiale bevissthet og samvittighet. Kanskje hjalp de også enkelte foreldre til å se samfunnsforholdene i et nytt lys.
Mens noen formodentlig så på det hele som utilstedelig propaganda og politisk snikagitasjon i skolen.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar