Som vist ved flere eksempler, var Arbeiderpartiet opptatt av kommunikasjoner. Båtruter, buss og ikke minst veier, bruer og tunneler var stadig oppe til diskusjon.
Forholdene i Drøbak by, og den langstrakte herredskommunen Frogn, var vidt forskjellige. Dermed var også kravene til kommunikasjoner ulike.
I programmet til kommunevalget i 1961 – altså det første valget av felles kommunestyre – fastslo Arbeiderpartiet at utviklingen i den nye kommunen ville være avhengig av tidsmessige kommunikasjonsmidler. Partiet programfestet ruter mellom ytterkantene og sentrum, utbedring av bygdeveiene og opprettelse av et kommunalt trafikk- og kommunikasjonsutvalg som skulle bestå av dem som benyttet kommunikasjonsmidlene.
Denne interessen for å knytte ”periferi” og ”sentrum” nærmere sammen, preger ennå partiets virksomhet. Løsninger koster imidlertid penger, og etter nærmere 50 år er det fortsatt mange og store oppgaver som må finne sin løsning før det blir like lett å reise på tvers - eller fra nord til syd i kommunen - som det er å reise til Oslo.
tirsdag 17. februar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar