Bedre bussforbindelse til Oslo, innad i kommunen og til de andre Follokommunene stod oppført i partiets valgprogrammer i mange år. I 1983 pekte partiet på de mulighetene som lå i småbusser, drosjer i rutetrafikk, og andre utradisjonelle løsninger. ”Vi har vært alene om å se dette som en viktig sak,” hevdet partiet.
”Ingen andre omegnskommuner er så avhengig av bussen som vi er, og få har så dårlige tilbud,” skrev Frogn Arbeiderpartis valgavis fire år senere. Partiet programfestet krav om bedre bussforbindelse til Oslo og Ås etter klokka 1800, og bussforbindelse med nord- og sørbygda – for eksempel ved hjelp av minibuss.
Men selv om Arbeiderpartiet hadde ordføreren, hadde det ikke politisk flertall, og planene forble på planstadiet. Men de ble utrettelig tatt fram igjen ved hver ny anledning. I 1995 er tanken om ”matebusser” kommet til. Folk i utkantene bør kunne ta buss til endeholdeplassene, mente partiet, men måtte nok en gang konstatere at de andre foretrakk privatbilisme framfor bedre kollektive løsninger.
fredag 13. februar 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar