fredag 13. februar 2009

Hamborgbrygga

NOROL-tomta – eller Hamborgbrygga som den i samsvar med tradisjonen vel bør hete – ville ikke vært i kommunens eie om det ikke var for Arbeiderpartiet som allerede i 1991 programfestet kjøp av området til ”allmenne formål når anledningen byr seg”.

Området ble kjøpt, men et privat firma fikk lov til å utarbeide en utbyggingsplan for arealet. Kommunen tok senere tilbake disposisjonsretten, og den private planen ble ikke realisert. Nå har en komité med Arbeiderpartiets ordførerkandidat, Svein Eirik Moen, som formann, lagt nye planer – bl.a. for gjestehavn.

Hamborgbrygga er et område som i dag ligger brakk, men som har potensial til å bli et levende maritimt senter midt i badebyen Drøbak. (Foto: Kow d.e.)


I lengre tid har såvel pressen som politikere med sans for egenreklame og publikumsfrieri påpekt at ”NOROL-tomta” er skjemmende. De har gitt uttrykk for utålmodighet og etterlyst løsninger som kan bidra til å gi Drøbak et vakrere ansikt mot sjøen - og fra land. Og ikke minst: Som kan medvirke til å få i gang bymessig virksomhet i denne delen av Drøbak sentrum. Når det politiske flertallet så legger fram planer og innbyr til vedtak for å sikre finansieringen, stemmer Høyre i mot.

Den som leser dette historiske tilbakeblikket gjennom de siste 100 år, vil finne flere eksempler på at dette ikke er første gang. Gjennom hele sin historie har Arbeiderpartiet i Frogn, og i det tidligere Drøbak, anskaffet og lagt til rette arealer for fellesskapet, mens Høyre har ment at slik utbygging bør overlates til private fordi kommunen ikke har råd – eller mer prinsipielt: fordi det ikke er opp til kommunen å løse slike oppgaver. Slik så man på det i Frogn, og slik så man på det i Drøbak.

Innad i Arbeiderpartiet har det vært ulike meninger om hvor langt og raskt man skal gå for å sette Hamborgbrygga i stand. Etter en grundig intern prosess i partiet og kommunestyregruppa med drøftinger av ulike praktiske og økonomiske alternativer, har partiet kommet fram til et standpunkt som det har oppnådd enighet med Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Kristelig folkeparti, Venstre og Fremskrittspartiet om.

Igjen er det altså Høyre – denne gangen støttet av Pensjonspartiet - som bremser slik det gjennom historien alltid har bremset og stilt seg tvilende, når det har vært snakk om å utvikle kommunens sjønære områder til fordel for allmennheten. Slik sett går dagens behandling av Hamborgbrygga inn i en lang tradisjon. Heldigvis har den brede koalisjon - hvor til og med Fremskrittspartiet er med – sett litt lenger.

Som så mange ganger tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar